فرق عطر و ادکلن

بوها بسیار جذب کننده هستند و هر کدام از ما با بو کردن رایحه‌های مختلف، به یاد خاطره‌های دلنشین و متفاوتی می‌افتیم. طبق مطالعات روانشناسی نیز بو آخرین چیزی است که از حافظه مغز پاک می‌شود. عطر ادکلن و اسپری ها نیز جزو لوازم آرایشی و لوازم بهداشتی هستند که امروزه همه مردم برای ایجاد بوی خوش بدن و لباس، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

زمانی که شما با شخصی ملاقات می‌کنید و از او رایحه خوشبو استشمام می‌کنید، ناخودآگاه فرد برایتان جذاب‌تر خواهد شد؛ به همین دلیل استفاده از عطر و ادکلن بسیار گسترده می‌باشد.

عطر و ادکلن از مواد طبیعی یا مصنوعی با طبع‌های گوناگون ساخته شدند و برخی از ویژگی‌ها نظیر ماندگاری، پخش بو و… با یکدیگر تفاوت دارند.

اما برخی از افراد هنگام خرید دچار سردرگمی شده و تفاوت این دو را نمی‌دانند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد فرق عطر و ادکلن، ویژگی هر کدام از آنها و اینکه کدام یک از آنها بهتر است، صحبت کنیم و نکات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

پس اگر به کسب اطلاعات در این زمینه علاقه‌مندید، لطفاً تا پایان مطلب گالری سانته را همراهی کنید.

عطر و ادکلن
عطر و ادکلن

ادکلن چیست؟

ادکلن به معنای آب از کلن است. کلن یکی از شهرهای کشور آلمان بوده و در واقع ادکلن به معنای عطری که از کلن آلمان سرچشمه می‌گیرد، می‌باشد.

در سال ۱۷۰۹ برای اولین بار ادکلن، توسط یوهان ماریا فارینا ساخته شده و در سال‌های بعد یک اصطلاح عمومی برای فرمولاسیون‌های معطر در غلظت معمولی ۲ تا ۵ درصد در نظر گرفته شد.

علاوه بر این در ساخت ادکلن از عصاره‌ها، اسانس‌ها، آب، روغن و الکل نیز استفاده می‌شود که درصد استفاده از هر کدام از آنها متفاوت می‌باشد.

جالب است بدانید‌ ‌که در بعضی از کشورها، ادکلن یک اصطلاح عمومی برای عطرهای مخصوص مردان است. ضمناً برخی مواقع به نسخه‌ای از یک عطر که غلظت کمتری داشته باشد و قیمتش هم کمتر باشد، ادکلن می‌گویند.

عطر چیست؟

طبق بررسی‌های تاریخی استفاده از عطرها به تمدن‌های اولیه بشری باز می‌گردد. اما عطرسازی مدرن از اواخر قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفت و انجام شد.

عطر ترکیبی از اسانس‌های معطر، حلال‌ها و تثبیت کننده‌ها بوده که اغلب به شکل مایع تهیه می‌شود. البته برخی عطرهای مخصوص نیز به شکل بخار در شیشه‌های مخصوص نگهداری و استفاده می‌شوند.

در انگلیسی به عطر پرفیوم گفته می‌شود که برای جلوگیری از منتشر شدن بوی تعریق بدن شناخته شده و به فرد کمک می‌کند در طول روز بوی خوشی را داشته باشد.

فرق عطر و ادکلن و اسپری
فرق عطر و ادکلن و اسپری

فرق عطر و ادکلن و اسپری

ممکن است برخی از افراد هنگام خرید این سه نوع لوازم بهداشتی دچار اشتباه شدند و تفاوت این سه وسیله را ندانند و گاهی تصور کنند که عطر و ادکلن و اسپری هر سه یکی هستند؛ در حالی که این گونه نیست و این سه مورد تفاوت‌های با یکدیگر داشته که در این قسمت می‌خواهیم به آنها اشاره کنیم:

☆ مهمترین تفاوت بین عطر و ادکلن و اسپری میزان تراکم و غلظت آنهاست. در عطرها و ادکلن‌ها از اسانس‌ها و عصاره‌های غلیظ و پرتراکم استفاده می‌کنند؛ اما در اسپری‌ها مواد تشکیل دهنده اصلی آب و الکل بوده و از عصاره‌ها به مقدار کم استفاده می‌شود.

به همین دلیل اسپری‌ها نسبت به عطر و ادکلن از ماندگاری کمتر و رایحه ضعیف‌تری برخوردارند. در واقع اگر از اسپری‌های خوشبو کننده استفاده می‌کنید، برای اینکه در طول روز بوی آن به مشام برسد، باید دائماً و چندین مرتبه در روز از آن اسپری نمایید تا رایحه آن استشمام شود.

در حالی که عطرها و ادکلن‌ها اینگونه نیستند و اگر صبح از آنها استفاده کنید تا شب بوی آن را احساس می‌کنید.

برخی از عطرها نیز وجود دارند که تا چند روز همچنان رایحه آن به مشام می‌رسد و این به علت غلظت بالای آن‌هاست. البته بد نیست بدانید که معمولاً غلظت عطرها نسبت به ادکلن‌ها بیشتر است.

یکی دیگر از تفاوت‌های این سه خوشبوکننده، قیمت آنها است. از آنجایی که میزان ماندگاری و پخش بوی عطرها و ادکلن‌ نسبت به اسپری‌ها زیادتر است، طبیعی است که قیمت آنها نیز بیشتر باشد.

اسپری‌ها به دلیل اینکه در مواد تشکیل دهنده‌شان از رایحه‌ها و اسانس‌های کمتری استفاده شده است، قیمت پایین‌تری دارند و خرید آنها برای اغلب افراد امکان‌پذیر است.

 

یکی دیگر از تفاوت‌های عطر و ادکلن و اسپری این است که عطرها و ادکلن‌ها معمولاً از محبوبیت بالاتری نسبت به اسپری برخوردارند و فروش بیشتری دارند. عطر و ادکلن‌ها دارای برندهای مختلف و مشهوری در سراسر جهان هستند.

با اینکه استفاده از اسپری نیز بسیار عمومیت دارد؛ اما معمولاً دارای تنوع برند کمتری نسبت به عطر و ادکلن است. و بسیاری افراد ترجیح می‌دهند از برندهای معتبر عطر و ادکلن به جای اسپری استفاده کنند.

برخی نیز به این دلیل که نمی‌توانند در طول روز چندین بار از اسپری استفاده نمایند، ترجیح می‌دهند فقط با یک بار اسپری کردن عطر و ادکلن برای چند ساعت متوالی خوشبو باشند.

بنابراین به طور کلی عطر و ادکلن نسبت به اسپری در بازار تقاضای بیشتری دارد.

عطر بهتر است یا ادکلن
عطر بهتر است یا ادکلن

عطر بهتر است یا ادکلن؟

 ممکن است برخی از افراد هنگام خرید عطر و ادکلن دچار دوگانگی شوند که کدام از این دو مورد بهترند. در این قسمت ما ابتدا می‌خواهیم در مورد تفاوت‌های عطر و ادکلن توضیح دهیم تا شما با آگاهی بیشتری برای خرید این لوازم بهداشتی اقدام نمایید و سپس در پاسخ به سوال عطر بهتر است یا ادکلن، توضیحاتی را ارائه دهیم.

مهمترین تفاوت میان عطر و ادکلن، مقدار اسانس‌ها و عصاره‌های استفاده شده در آنهاست؛ در واقع میزان روغن‌های معطر در عطر بیشتر از ادکلن است و به همین دلیل بویی که عطر به مشام می‌رسد، غلیظ‌تر و سنگین‌تر است.

ادکلن‌ها رایحه سبک‌تری داشته و اغلب برای استفاده روزانه کاربرد دارند. اگرعطر مورد نظر شما اورجینال نیز باشد، بوی قوی‌تری داشته و برای مجالس رسمی توصیه می‌شود؛ اما انتخاب ادکلن‌، برای دورهمی‌های دوستانه مناسب‌تر است.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم ، نوع اسانس‌ها و رایحه‌های آن‌هاست. معمولاً رایحه‌های سنگین مانند چوب صندل و پاتچولی در عطرها که تراکم بالاتری دارند، استفاده می‌شود؛ اما رایحه‌های ملایم مانند اسطوخودوس، نعناع، رزماری، مریم گلی و مرکبات اغلب در ادکلن‌ها یافت می‌شود.

جالب است بدانید که عصاره‌هایی که دارای رایحه‌های قوی هستند را با نسبت‌های خاص، در آب و الکل رقیق کرده تا بوهای متنوعی ایجاد شود.

یکی دیگر از فرق‌های عطر و ادکلن ماندگاری بوی آنهاست. اگر بخواهیم دو عطر و ادکلن را با اسانس‌های متوسط و برندهای معمولی مقایسه کنیم؛ می‌توانیم بگوییم که میزان ماندگاری عطر ۶ تا ۸ ساعت و ادکلن ۲ تا ۳ ساعت می‌باشد.

تصمیم گیری برای اینکه عطر بهتر است یا ادکلن کاملاً بستگی به نظر و هدف شما برای استفاده از این دو محصول دارد و نمی‌توان هیچکدام را نسبت به دیگری بهتر دانست؛ زیرا افراد بر اساس نیازهای گوناگونشان، از عطر یا ادکلن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال اگر به رایحه‌های ملایم علاقه دارید، توصیه می‌کنیم که از ادکلن‌ها بهره بگیرید و در صورتی که بویی را دوست دارید که مشامتان را پر کند، بهتر است که انواع عطرها را امتحان کنید.

اگر می‌خواهید به مهمانی‌های شبانه و مهم بروید و دلتان می‌خواهد تا ساعت‌ها بوی عطرتان احساس شود، بهتر است از عطر استفاده کنید؛ زیرا ماندگاری و پخش بوی آن بالاتر است.

اما اگر از عطر برای محیط‌های کاری یا جمع‌های خانوادگی بهره می‌گیرید، می‌توانید از ادکلن‌های ملایم‌تر و سبک‌تر استفاده نمایید.

معمولا قیمت عطر از ادکلن بیشتر است و این موضوع به این دلیل است که خوشبوکننده‌ها و عصاره‌های بیشتری در عطر استفاده می‌شود؛ بنابراین بهتر است که برای مجالس خاص از عطر و برای مکان‌های معمولی، از ادکلن بهره بگیرید.

البته اینکه شما به کدام یک از رایحه‌ها جذب می‌شوید نیز حائز اهمیت است؛ پس بهترین راه برای اینکه بوی مد نظر خود را پیدا کنید، این است که عطرها و ادکلن‌های متنوعی را استشمام کرده تا رایحه محبوب خود را پیدا کنید.

رهنمای میزان غلظت و ماندگاری
رهنمای میزان غلظت و ماندگاری

خرید عطر و ادکلن

برای خرید عطر و ادکلن با مراجعه به فروشگاه‌ گالری سانته به آدرس gallerysante.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان گالری سانته، این محصولات را خریداری کرده و بنا به نیاز خود از آن استفاده نمایید.

نتیجه گیری

استفاده از عطرها و ادکلن‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس و روابط عمومی، در زنان و مردان می‌شود. بوی خوشی که از شما به مشام می‌رسد، می‌تواند تا مدت‌ها ذهن افراد را درگیر کند؛

بنابراین بسیاری از افراد با وجود گران قیمت بودن عطر و ادکلن، به نسخه‌های اورجینال و اصل آن علاقمند بوده تا رایحه خوش آن، همواره یادآور آنان باشد.

فرق این دو در غلظت، ماندگاری و نوع اسانس‌های به کار رفته در آنها می‌باشد که بسته به سلیقه و احتیاج شما، می‌توانید هر کدام از آنها را تهیه و استفاده نمایید.

ما در این مقاله در مورد فرق عطر و ادکلن، ویژگی‌های هر کدام از آنان و اینکه کدام از آنها بهتر است، صحبت کردیم. امیدواریم از مطالب این مقاله بهره کافی را برده باشید.

از اینکه با صبر و شکیبایی تا پایان مطلب لوازم آرایشی و بهداشتی گالری سانته را همراهی کردید، بسیار متشکریم.

سوالات متداول

۱_برای ماندگاری و پخش بوی بهتر به کدام قسمت عطر بزنیم؟

نکته مهم برای زدن عطر و ادکلن این است که آن را روی پوست خود اسپری کنید نه روی لباستان. از آنجا که در عطر از روغن‌های طبیعی استفاده می‌شود، زدن آن روی لباس باعث ایجاد لکه می‌شود.

اما زدن ادکلن روی پوست خشک باعث ماندگاری بیشتر رایحه آن می‌شود؛ در صورتی که هنگام زدن عطر روی لباس این اتفاق نخواهد افتاد.

در ضمن سعی کنید که ادکلن را بیشتر روی نواحی نبض‌دار بدن خود مثل رگ گردن، مچ دست یا نزدیک قلب خود اسپری نمایید تا قدرت پخش بوی آن افزایش پیدا کند.

۲_ماندگاری عطر بهتر است یا ادکلن؟</strong>

به طور کلی رایحه ادکلن از لوسیون‌ها و افترشیوها سنگین‌تر بوده و ماندگاری بوی آن، از آنان بیشتر است. اما به دلیل اینکه غلظت روغن‌های معطر در عطر از ادکلن بیشتر است؛ بوی حاصل از عطر سنگین‌تر بوده، شدت بیشتری دارد و ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید

آموزش آرایش لب حرفه ای
آموزش آرایش لب حرفه ای
بهترین پک آرایشی زنانه
بهترین پک آرایشی زنانه
بهترین ادکلن زنانه
بهترین ادکلن زنانه
کرم ترک بعد بارداری
کرم ترک بعد بارداری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا